Sponsoring

Bij alle grote sup evenementen ontkom je bijna niet aan (contact met) sportsponsoring.

Niet alleen de grote bekende sporters als Tiger Woods, Micheal Jordan en Rafael Nadal worden gesponsord, maar ook in stand up paddling vindt sponsoring plaats. Bekende suppers als Connor Baxter, Eric Terrien en Annabel Anderson worden gesponsord, maar ook in Nederland worden suppers door merken ondersteund.

Geschiedenis

De geschiedenis van de sportsponsoring gaat terug tot de tijd van de Grieken en de Romeinen. Rijke mensen steunden atleten en gladiatoren om zo populair te worden bij het publiek. Meer professionele sportsponsoring zien we voor het eerst aan het einde van de 19e eeuw. Engeland kende toen al door het bedrijfsleven betaald voetbal en de Nederlandse Jaap Eden verdiende een behoorlijk jaarsalaris met wielrennen.

De echte doorbraak van sportsponsoring in Europa kwam pas in 1950. Sportmerken, dagbladen en automerken begonnen met sponsoren en vanaf de jaren 70 raakte sportsponsoring in een stroomversnelling toen ook extrasportieve merken (merken die niets met sport van doen hebben) sport als communicatiemiddel ontdekten.

Wat is sportsponsoring

Sponsoring is een zakelijke overeenkomst tussen twee partijen. De sponsor levert geld, goederen, diensten of knowhow aan een atleet, sportteam of evenement. De sponsor verwacht hiervoor een tegenprestatie, bijvoorbeeld de vermelding van de naam van de sponsor. Bespreek en noteer met je toekomstige sponsor de afspraken, de grenzen van de sponsoring, het budget en de verwachtingen van beide partijen. Als je dit vooraf niet doet, kan je er vanuit gaan dat er frictie gaat ontstaan, wat natuurlijk van beide partijen uit niet de bedoeling is.

Waar onder andere op te letten

Let bij het maken van afspraken over sponsoring op de volgende zaken :
» is er vrij gebruik van goederen, zoals boards, peddels of is dit gelimiteerd ?
» is er exclusiviteit of mag de sporter ook gebruik maken van andere sponsoren ?
» welk budget is ermee gemoeid ?
» over welke tijdsperiode gaat de sponsoring ?
» wat zijn de verantwoordelijkheden van de sporter, kan deze voor promotionele activiteiten ingezet worden, en hoe vaak ?
» wordt er financieel gesponsord en/of in goederen ?
» wat zijn de fiscale gevolgen van de sponsorovereenkomst voor de sporter ?

Risico’s sportsponsoring

Sportsponsoring brengt ook risico’s mee voor de sponsor. Het kan gebeuren dat de gesponsorde atleet geblesseerd raakt of zich niet plaatst voor een groot toernooi. De naam van de sponsor zal dan niet getoond worden. Het kan ook zijn dat de sporter of sportploeg betrokken raakt bij schandalen. Denk aan de Tiger Woods affaire en dopinggebruik in het wielrennen. Voor de sponsor kan dit veel schade veroorzaken.

» Festina doping affaire (Wikipedia)
» Accenture en Gillette dumpen Tiger Woods

Een overzichtelijk aanvullend (engelstalig) document is deze : uk-sport-get-sponsored-guide

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s